سفارش تبلیغ
صبا ویژن

طراحی BPMS فازی چگونه است؟

آنچه که در طراحی فازی یک فرایند مهم است تبدیل فضای ریاضی و دقیق اطلاعات به داده هایی است که مفاهیم غیرریاضی و زبانی در آن است. به بیان دیگر عملیات نگاشت (Mapping) داده های واقعی بانک اطلاعاتی به مفاهیم زبانی است.

برای درک بهتر این مفهوم مثالی بیان می کنیم، در حوزه منابع انسانی و ارزیابی عملکرد پرسنل داشته باشیم. فرض کنید می خواهیم بر اساس شاخصهایی پرسنل را دسته بندی کنیم. این دسته بندی شامل “پرسنل خیلی خوب” ، “پرسنل معمولی” و “پرسنل ضعیف” هستند. شاخصهای ارزیابی هم هر کدام دارای نمره و البته وزنی متفاوت است. حاصل جمع نمره های ضرب شده در وزن هر شاخص، عدد ارزیابی پرسنل است.حال این عدد را بر اساس عملیات نگاشت (Mapping) دسته بندی می کنیم. به عنوان مثال نمره بین 80 تا 100 را برای “پرسنل خیلی خوب” در نظر می گیریم و به همین روال برای سایر دسته بندی ها. تعریف این مفاهیم توسط نفری که مسلط به فرایند منابع انسانی است تعریف می شود و در اختیار کاربرانی که آشنایی با این فرایند ندارند قرار می گیرد تا بتوانند به لحاظ ادراکی منابع انسانی خود را رصد کنند.

https://parsbpms.com/products/BPMS-ProcessMaker-Mobile-App

قدمهای ساخت BPMS فازی :

  • در یک BPMS فازی در مرحله اول همانند تمام BPMS ها طراحی فرمها و ساخت MIS است. فرمهای ورود اطلاعات همانند یک نرم افزار کاربردی استاندارد ساخته می شود. این فرمها توسط کاربران مختلف پر شده تا اولین بخش از پازل BPMS فازی شکل بگیرد.
  • پس از این مرحله نوبت به آن می رسد که گزارشهای ریاضی بر حسب هر فرایند ساخته شود. خروجی این گزارش از داده هایی است که در مرحله قبلی وارد شدند. با کمی پردازش روی این داده، اطلاعات لازم جهت سیستم نگاشت (Mapping) حاصل می شود.
  • در گام سوم بایستی فرمهایی ساخته شود که عملیات نگاشت از اطلاعات ریاضی یا به مفاهیم زبانی و ادراکی تبدیل کند. ورود اطلاعات توسط خبره هر فرایند صورت می گیرد. در نهایت هم گزارشهای فازی ارتباطی بین فرمهای نگاشت و گزارشهای ساخته شده در فاز دوم را قابل بهره برداری است. با این گزارشهای فازی، کاربران می توانند بدون داشتن آگاهی وضعیت فرایندها را درک کنند.